Is de Google Keyword planner nog bruikbaar?

Moet je de Google Keyword Planner nog gebruiken?

Jarenlang zijn wij als website eigenaren afhankelijk geweest van de zoekwoord planner van Google, maar recente wijzigingen en plannen om data anders te tonen hebben een verandering gebracht.

Google Zoekwoord tool

Google doet een voorstel van zoekwoorden waarvan ze denkt dat die voor jou interessant zijn en competitief genoeg om biedingen te krijgen. Deze tool ondanks dat hij bedoelt is om advertentie zoekwoorden weer te geven was jaren lang de go to tool voor zoekwoord verkeer schatting. Op basis van de data van Google kon je een grove inschatting maken wat het verkeer voor een bepaald zoekwoord zal zijn.

  • De Tool voor internet marketeers om zoekverkeer inschattingen te maken

Zoekwoord competitie

Minstens zo belangrijk was de competitie data, hiermee is een inschatting te maken hoeveel concurrentie er op een bepaald zoekwoord zit.

Zoekwoord concurrentie overzicht

Belangrijk om te weten is dat dit de concurrentie op de advertentie plek is en niet op de plek in het organische zoekgedeelte. Veel mensen maken hierin de fout en gaan voor zoekwoorden met een lage competitie maar, dit wil zeggen geen advertentie aanbod, en waarschijnlijk minder inkomsten voor je website.

Zoekwoorden met lage competitie zijn interessant als je zelf advertenties gaat plaatsen omdat je kosten daarmee enorm gedrukt kunnen worden. Voor webmasters die geld willen verdienen met affiliate of advertentie ruimte is dit een stuk minder interessant.

Maandelijk zoekverkeer

Een belangrijk onderdeel van de keyword planner is het overzicht van maandelijks zoekverkeer. Dit is een overzicht van zoekopdrachten per maand in Google, veel mensen inclusief mijzelf gebruiken deze data om te controleren of er mensen, en ongeveer hoeveel geïnteresseerd zijn in een bepaalde zoekterm.

Maandelijks zoekverkeer

Het grote probleem met de Google schattingen is dat deze incorrect zijn en verschillen per zoekopdracht en soms per periode van het jaar. Zoekwoorden kunnen met geen data of met miljoenen searches per maand komen maar dit wil absoluut niet zeggen dat dit correct is.

Controleer andere verwante zoekwoorden en zie of die ook enig verkeer ontvangen, als al deze zoekwoorden ongeveer gelijk zijn qua verkeer dan lijkt die data correct. In de praktijk blijkt vaak dat zoekwoorden ongeveer 10% van het verkeer krijgen die Google keyword planner aangeeft.

Laat je dus niet gek maken door een EMD (Exact Match Domain) met 6.500 maandelijkse searches. De waarheid is waarschijnlijk eerder 650 waarvan 33% naar jou gaat als je op plek 1 staat in de ranking.

percentage-plek-1-Google-chitika

Vaak worden zoekwoorden aangegeven in een verkeer range, tussen de 10.000 en 100.000 gem. maandelijkse zoekopdrachten. Het is nauwelijks mogelijk om op basis van die gegevens een beslissing te maken.

Google Keywordpanner gem. maandelijkse zoekopdrachten:

Google-Zoekwoord-Planner-Resultaat

Keysearch.co gem. maandelijkse zoekopdrachten:

Keysearch zoekresultaat

 

Verborgen zoekwoorden

Google heeft de planner ingericht om zoekwoorden te tonen die interessant zijn voor adverteerders, (het is immers een advertentie platform). Dit heeft alleen één GROOT nadeel, er worden zoekwoorden verborgen die wellicht enorm interessant kunnen zijn.

Dit is logisch aangezien niemand een advertentie wilt maken die niemand te zien krijgt en dus ook niemand op klikt.

Dit is eenvoudig te testen door andere tool te gebruiken om de zoekresultaten weer te geven

 

Conclusie

Google Keyword Planner is absoluut niet meer de meest favoriete tool voor een internet marketeer maar de data die beschikbaar is is absoluut handig om een filtering te maken van data. Neem niet alle data zomaar aan maar check en dubbel check.

Ben je op zoek naar nieuwe zoekwoorden (keywords) voor je website kijk dan ook eens op Keysearch.co, deze alles ineen software heeft een uitstekende keyword research tool voor een laag bedrag per maand.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

About the Author: Louis

SEO consultant en Google Analytics iQ expert.

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.