Wat is linkbuilden 2018

Wat is linkbuilden en waarom is het nodig?

Linkbuilden

Linkbuilden is het verkrijgen van hyperlinks van een andere website die naar jouw website verwijst. Gebruikers die klikken op deze link worden doorverwezen naar jouw webpagina. Dit is niet alleen handig om meer bezoekers op je website te krijgen. Google en andere zoekmachines als Bing en Yahoo (minder relevant in Nederland) zien een link vanaf een andere website als een +1 voor jouw website. Dit wil zeggen, jouw website heeft informatie die de moeite waard is om te delen. Hoe meer +1 of ook wel stemmen van een andere site naar jouw site hoe hoger je in Google zal ranken.

Niet elke links is evenveel waard, een gebruikelijke methode in Nederland voor linkbuilden is links plaatsen op startpagina.nl of op een van de vele kopieën die er in de loop der jaren zijn gemaakt. Ondanks dat deze sites goede basis waarden hebben (domain authority en page authority) hebben deze pagina’s weinig waarde qua relevantie.

Google gaat meer en waarde toebedelen aan links die daadwerkelijk nuttig zijn. Startpagina’s vallen daarmee uit de gratie.

Om een voorbeeld te geven, ik heb een SEO Blog, de links die voor mij het meest waardevol zijn zijn die van bedrijven gerelateerd aan mijn markt. Internet bedrijven, zoekmachine optimalisatie en andere tech bedrijven. Een link van een voetbal site of van een webshop in armbanden is minder relevant en daardoor minder waard.

In mijn SEO beginners handleiding ga ik hier dieper op in en leg ik het uit met praktische voorbeelden.

Anchortext

Een attribuut van de link is de Anchortext. de opbouw van een hyper link is als volgt:

<a href=”url“>link tekst</a> “link tekst” is hier de zogenoemde anchor text ene attribuut van de link.

Deze “link tekst” wordt vaak gebruikt om zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden mee te sturen met de link.

Tussen 2008 – 2013 was het enorm nuttig om de anchor text zoveel mogelijk te vullen en 100% te gebruiken voor jouw zoekwoord. In 2018 is dat niet meer het geval. Google zoekt naar link diversiteit en de anchortext is daar een belangrijk onderdeel in. Als jij elke link die je plaatst voorziet van een zoekwoord is het overduidelijk dat deze links handmatig geplaatst zijn en worden ze daarom minder hoog gewaardeerd door Google. Google deelt tegenwoorden penalty’s uit aan bedrijven die op grote schaal misbruik maken van deze links.

Een stelregel die ik hanteer is vraag nooit om een anchor text. Als je eenmaal in je hoofd met de zoekwoorden aan de slag gaat zal je zien dat 80-90% van je links 1 of 2 zoekwoorden heeft. Dit is in een normale omgeving niet zo hier zal ook “klik hier” “deze” “site” “bezoek deze site” etc gebruikt worden als mensen daadwerkelijk naar jouw website en content linken.

Vraag daarom nagenoeg nooit om een anchtor text en je riskeert ook geen latere penalty in de ogen van Google.

Gebruikt jij een anchor text bij linkbuilden of zie jij wel nog toekomst in startpagina’s discussieer mee.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

About the Author: Louis

SEO consultant en Google Analytics iQ expert.

You May Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.